Fotogalerie    |    O portálu Zlatá města    |    Inzerát zdarma    |    Jak inzerovat?    |    Kontakt


Fotogalerie

Vědci se budou zabývat využitím méně častých dřevin

Vědci se budou zabývat využitím méně častých dřevin

Vědci z Lesnické a dřevařské fakulty MENDELU budou koordinovat evropský projekt ASFORCLIC - ADAPTATION STRATEGIES IN FORESTRY UNDER GLOBAL CLIMATE CHANGE IMPACT. Hlavním tématem projektu je multioborový výzkum méně častých lesních dřevin a jejich možné užití v praxi. Projekt ASFORCLIC rovněž sehraje významnou roli při zlepšování výzkumného a inovačního profilu fakulty a napomůže vytváření nových výzkumných aliancí. Vědci z LDF budou koordinovat celkem sedm institucí z Rakouska, Německa, Slovinska a Švédska. Projekt ASFORCLIC odstartuje v lednu 2021. Projekt je rozčleněný na tři pracovní skupiny – lesnictví, vlastnosti dřeva a jeho aplikace a bioekonomika a politika. „První pracovní skupina se zaměřuje na dopad měnícího se životního prostředí na lesní dřeviny a strukturu lesů a rovněž si klade za cíl analyzovat různé adaptační strategie. Druhá studuje využití dřeva z méně často využívaných dřevin a možnosti modifikace vlastností. Třetí pracovní skupina analyzuje ekonomická hlediska využití dřevní hmoty a zaměřuje se rovněž na politiky, které mohou podpořit různé adaptační strategie," uvedl Vladimír Gryc z Ústavu nauky o dřevě a dřevařských technologií. Dopady klimatické změny na lesy povedou v dlouhodobém horizontu ke změně dřevinné skladby a tím i ke zvýšení dostupnosti dříve ekonomicky ne zcela plně využívaných dřevin. Tuto dřevní hmotu je třeba adekvátně zpracovat, aby ji bylo možné využít při vývoji nových produktů. Transformace a stabilizace lesů zejména v souvislosti s měnícími se environmentálními faktory ovlivňující jejich zdravotní stav a také kvantitu a kvalitu dřeva je velmi aktuální téma. Syntézou stávajících znalostí může projekt napomoci při hledání adekvátní reakce na rychlé a bezprecedentní změny, kterým aktuálně čelí středoevropské lesy a dřevařský průmysl. Významnou roli při aplikaci závěrů z jednotlivých výzkumných skupin sehraje Školní lesní podniku Masarykův les v Křtiny, na jehož území budou výsledky analýz vědci ověřovat. Směrem k odborné veřejnosti se tým dále zaměří na otázky diverzifikace stanovišť, obecné klimatické parametry ovlivňující limity dostupnosti vody a opatření a strategie pro přizpůsobení lesního hospodářství klimatickým změnám. Dále bude ASFORCLIC pokrývat dopady klimatické změny na tvorbu dřeva a jeho vlastnosti s cílem definovat účinek na budoucí výrobky ze dřeva. Zlepšení struktury evropských lesů odrážející požadavky trhu na dostatečnou produkci a kvalitu dřeva a modelům pro různé dřeviny určené k pěstování ve vztahu k jejich ekonomickému využití a zdravotnímu stavu je dalším významným výzkumným tématem zahrnutým do projektu. Instituce zapojené do aktivit financovaných Evropskou unií v rámci výzvy H2020 představují špičky ve svých oblastech a disponují jedinečným přístrojovým a dalším vybavením. „ASFORCLIC uspěl v konkurenci 439 projektových návrhů předložených ve výzvě Twinning rámcového programu Horizont 2020. Podporu ve výši 69 milionů eur si rozdělí celkem 77 projektů a mezi nimi i projekt realizovaný na Mendelově univerzitě v Brně," uzavírá Vladimír Gryc. Zdroj : Mendelova univerzita v Brně

Prohlížet fotogalerii »

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ –

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ –

Blíží se doba vánočních svátků a každý touží svým nejbližším udělat radost hezkým vánočním dárkem. Letos ovšem bude vánoční nakupování vypadat trochu jinak. Koronavirus změnil životy nás všech v mnoha směrech. Druhá vlna pandemie povinně uzavřela také řadu provozoven obchodů, do popředí se tak dostává internetový prodej. Tradiční předvánoční shon se proto přesouvá do virtuálního světa. Obchodníci se snaží tomuto stavu přizpůsobit, mnozí se rovněž přesouvají na internet, zprovozňují se tak nové e-shopy, ale i stávající internetoví prodejci využívají příležitosti a přicházejí s nejrůznějšími akcemi. Nabídka na internetu se tak rozšiřuje. Bohužel se na tento způsob prodeje zaměřili nejen poctiví prodejci, ale také ti, kteří aktuální situace zneužívají. Mnoho spotřebitelů již nakupování přes internet dobře zná, současná doba tomuto nákupu učí i ty, kteří s tímto způsobem nakupování dosud nemají žádnou zkušenost. Pojďme si proto připomenout, jaká pravidla by měl kupující dodržovat. Vůbec nejdůležitější pro úspěšný nákup na internetu je pečlivý výběr e-shopu, na kterém nakoupíme. Vzhledem k velkému počtu falešných e-shopů působících v online prostředí je obezřetnost zcela na místě. Na první pohled se seriózní e-shopy od těch problematických bohužel příliš neliší. Dobře vypadající stránky se spoustou obrázků lze dnes vytvořit poměrně snadno. Jak je tedy lze nejlépe rozpoznat? Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím více eliminujete případné riziko spojené s problematickým nákupem. Které indicie nám mohou napovědět, zda je e-shop skutečně seriózní? •Údaje o provozovateli. Za velmi nedůvěryhodné se považuje to, pokud obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje oficiální název, adresu sídla a IČO. Tento údaj přitom totiž musí na svém webu uvádět ze zákona. Přestože by vám bylo zboží doručeno, při chybějící identifikaci prodejce, nebudete mít kam vadné zboží vrátit, případně kde uplatnit reklamaci. •Obchodní podmínky. Na stránkách e-shopu rovněž nesmí chybět obchodní podmínky, informace o dopravě, platbě a postupu při případném vrácení zboží nebo reklamaci. Pokud s některým ustanovením obchodních podmínek nesouhlasíte, raději se poohlédněte po jiném prodejci. •Příliš nízké ceny, nebo prodej sortimentu, který už není v prodeji. Nízká cena za módní a značkové zboží je vždy podezřelá. Raději v tom případě nevolte platbu předem, je lepší připlatit si za dobírku. Pečlivě si e-shop prověřte i pokud tuto možnost platby vůbec nenabízí! •Recenze zákazníků. Existují servery, které sbírají recenze zákazníků. Tyto užitečné informace vám mohou pomoci ověřit důvěryhodnost e-shopu. U nedávno založených e-shopů, bez dostatečného počtu recenzí zákazníků, buďte obezřetní. Pokud má e-shop větší množství negativních recenzí, pak raději nespoléhejte na to, že Vám se nic podobného nepřihodí. •Platba. U neověřeného e-shopu raději zvolte platbu na dobírku. Česká obchodní inspekce průběžně aktualizuje na svých stránkách seznam rizikových e-shopů. Zde si můžete pokusit daný e-shop prověřit. Téměř každý den na něm přibývají další adresy. Tento seznam tak nikdy nebude úplně kompletní. Buďte opatrní také při přebírání zásilky od dopravce. Vždy zkontrolujte neporušenost obalu. Pokud je balík poškozen, zboží raději nepřebírejte a kontaktujte prodávajícího, vyhnete se případným dalším problémům. Nákup na internetu je specifický tím, že si nemůžeme předem zboží prohlédnout a vyzkoušet. Jsme-li s výběrem zboží spokojeni, je vše v pořádku. Ovšem co dělat, když nám zboží doručí domů a my zjistíme, že neodpovídá naší představě? Většina spotřebitelů nakupujících na internetu již dnes ví, že mají právo od smlouvy uzavřené přes internet odstoupit bez udání důvodu. Lhůta činí 14 kalendářních dnů a běží od převzetí zboží. Pozor! Od smlouvy ale musí odstoupit kupující, nemůže tak učinit obdarovaný, pouze pokud by byl kupujícím k tomuto úkonu zplnomocněn. K odstoupení můžete využít vzor na odstoupení, který by vám měl prodávající obdržet spolu s poučením předat. Zboží samozřejmě musíte prodávajícímu v pořádku vrátit. Ten je povinen vrátit nejen samotnou cenu, kterou jste za zboží zaplatili, ale i náklady na poštovné a balné, které nám původně naúčtoval. Pozor doba na rozmyšlenou je určena pouze na vyzkoušení zboží, stejným způsobem, jakým bychom si jej mohli vyzkoušet v kamenném obchodě. Tato lhůta rozhodně neslouží k tomu, abychom zboží používali. Kontakt: Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s. Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280 ostrava@sos-msk.cz Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů. Sídlo : Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280 E-mail: ostrava@sos-msk.cz Poradní dny : Vzhledem k aktuálnímu epidemiologickému vývoji a novému nařízení vlády ČR o krizových opatřeních bylo Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s. opět nuceno upravit provoz spotřebitelských poraden. V důsledku těchto nařízení se Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. rozhodl od 1. listopadu 2020 nechat otevřená stálá poradenská místa v Ostravě, Bohumíně a Přerově, a to v klasických otevíracích časech. Poradny v Ostravě a Bohumíně budou posíleny o další 1 den v týdnu, a to středu v době od 12.00 do 16.00 hodin. Poradna v Přerově bude posílena o 1 den v týdnu, a to pátek, v době od 12.00 do 16.00 hodin. Otevřena bude také výjezdní poradna v Brně. Aktuální informace k otevření jednotlivých poraden budou umísťovány na http://www.sos-msk.cz/poradny/ Tato posílená otevírací doba stálých poraden bude platná do doby, než skončí vyhlášená krizová opatření a než spolupracující organizace a jednotlivé městské úřady umožní přístup našim pracovníkům do prostor určených k poradenské činnosti. V zájmu vlastní ochrany i ochrany našich poradců, je potřeba k návštěvě poradny vždy předchozí telefonická objednávka (na některém z níže uvedených čísel)! Dodržení všech hygienických opatření při návštěvě poradny – vzdálenost, roušky, dezinfekce atd. je samozřejmostí. Spotřebitelé mohou nadále bez omezení využívat naše poradenské služby na dálku prostřednictvím poradenského emailu poradna@sos-msk.cz, nebo vložením dotazu na webu http://www.sos-msk.cz/online-dotazy/ i využívat poradenskou linku 608 722 582 posílenou o další tři telefonické linky. Volat můžete také na čísla 607 398 511, 606 382 280 a 602 722 584 v pracovní dny v době od 9:00 do 16:00 hodin. Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.

Prohlížet fotogalerii »

Čekání na Ježíška dětem zkrátí již po desáté interaktivní Adventní kalendář na webu Déčka

Čekání na Ježíška dětem zkrátí již po desáté interaktivní Adventní kalendář na webu Déčka

Od úterý 1. prosince mohou děti vyhlížet Ježíška s interaktivním Adventním kalendářem, jenž bude spuštěn na webu Déčka. Těšit se mohou na vánoční komiks, pořady s adventní tematikou nebo na ilustrace svátečních obyčejů. Již nyní na webu najdou obnovenou sekci „Nenudím se doma“ s pohádkami a hrami nebo novou stránku „Déčko vzdělává“, která pomáhá s výukou doma. „Kalendář slaví letos desáté výročí, i proto se vracíme k tradičnímu pojetí hlavní scény a přeneseme malé i velké uživatele do poetické předvánoční, zasněžené nálady,“ přibližuje internetový projekt kreativní producentka Centra dramaturgie nových médií Štěpánka Sunková a dodává: „V kalendáři najdou menší i větší děti hry k pořadům a vánočním pohádkám České televize, ve kterých se mohou ponořit do duhového světa Déčka nebo se svátečně naladit. Potrénovat si mohou také svoje povědomí o vánočních tradicích ve speciálním kvízu. Jako každý rok vzniká také speciální stránka oblíbených vánočních her z předchozích ročníků, o které nám děti píší už od začátku podzimu.“ V pořadí desátý interaktivní Adventní kalendář děti najdou na adrese www.decko.cz/advent od úterý 1. prosince a přístupný bude až do konce ledna příštího roku. Návštěvníkům nabídne adventní komiks o Ježíškovi, přehrávač koled, televizi s výběrem pořadů pro menší diváky se sváteční tematikou, tradičník připomínající textem i ilustracemi vánoční zvyky nebo interaktivní galerii obrazů na téma Vánoc. Kalendář i letos nakreslila výtvarnice Lucie Lomová. Web Déčka vzdělává i baví Na webu Déčka najdou děti již nyní dvě nové sekce Nenudím se doma, vznikla již při první vlně koronaviru a nyní je opět obnovena, Je plná zábavních seriálů, pohádek, her, výzev, ale také užitečných návodů na nejrůznější výrobky, kterými si děti mohou krátit dlouhou chvíli a zároveň potěšit své rodiče a blízké. Kromě toho se mohou také podívat v rubrice „Hackni nudu“ na tipy od známých osobností, které pro malé návštěvníky webu natočily, jak se doma zabavit. Do výzvy se zapojili například Dan Bárta, Veronika Khek Kubařová, Matěj Ruppert, Michaela Maurerová, Aleš Valenta nebo Terezie Kovalová. Další novinkou je stránka Déčko vzdělává, která sdružuje všechny edukační hry a pořady na Déčku a třídí je podle jednotlivých předmětů. Funguje tak jako doplněk pro domácí výuku i web ČT edu. Celkem na nové stránce děti, jejich rodiče i učitelé najdou devět kategorií podle jednotlivých předmětů. Procvičit si mohou dějepis, vlastivědu, matematiku a informatiku, češtinu a cizí jazyky, fyziku a vesmír, přírodovědu a ekologii, občanskou nauku, výtvarnou a hudební výchovu, tělocvik a výchovu ke zdraví. Kromě her a pořadů je v sekci k dispozici i řada pracovních listů ke stažení. Zdroj : Česká televize

Prohlížet fotogalerii »

„Vylité pivo“ bude trvale osvobozeno od daně, rozhodli poslanci

„Vylité pivo“ bude trvale osvobozeno od daně, rozhodli poslanci

Pivovary budou i do budoucna osvobozeny od spotřební daně za vylité nebo vrácené pivo. Poslanci schválili ve stavu legislativní nouze novelu zákona o spotřebních daních, která trvale pivovarům umožňuje vracet nespotřebované pivo určené k likvidaci či přepracování zpět do režimu podmíněného osvobození od daně. Dosud měly tuto možnost kvůli koronavirové krizi do konce letošního roku. „Po uzavření hospod kvůli pandemii neměly pivovary komu dodávat pivo. Řada z nich se kvůli omezené trvanlivosti rozhodla pivo zlikvidovat, ačkoliv za něj už spotřební daň zaplatily. Na jaře jsme jim umožnili toto nespotřebované pivo osvobodit od daní, a to do konce letošního roku. Protože se ale kvůli šíření nákazy stále nedá dopředu odhadnout, kdy a v jaké míře se budou ochranná patření rozvolňovat, dáváme pivovarům tuto možnost už natrvalo. Odvádět daň z vylitého piva totiž nemá logiku,“ vysvětluje ministryně financí Alena Schillerová. Návrh Ministerstva financí pomůže pivovarům snížit vzniklé ztráty. Umožní, aby pivo uvolněné do volného daňového oběhu, z něhož již byla odvedena spotřební daň, mohlo být v odůvodněných případech, jako je právě současný nouzový stav, vráceno zpět do režimu podmíněného osvobození od daně, a to za účelem likvidace či přepracování piva. Tato skutečnost musí být doložena správci daně, čímž pivovaru vznikne nárok na vrácení odvedené spotřební daně. Zdroj : MFČR

Prohlížet fotogalerii »

V peněžním oběhu je rekordních 700 mld. Kč

V peněžním oběhu je rekordních 700 mld. Kč

Celková hodnota všech bankovek a mincí, které jsou v současné době v oběhu (tzv. oběživo), překonala 19. listopadu 2020 poprvé hranici 700 miliard Kč. Tato částka představuje více než 2,6 miliardy kusů bankovek a mincí v oběhu. Nejpočetnější zastoupení mezi českými penězi mají dvoutisícikorunová bankovka a korunová mince. Graf – Vývoj výše oběživa od 8. 2. 1993 do 19. 11. 2020 Z křivky grafu denních hodnot oběživa je patrný dlouhodobý růstový trend. Za zmínku stojí některé odchylky: stagnace oběživa v letech 1997 a 1998 měla návaznost na měnové turbulence a s nimi spojené vysoké úrokové sazby. V polovině roku 2000 se na hodnotě oběživa projevil pád Investiční a poštovní banky (krátkodobý nárůst hodnoty oběživa souvisel s výběry hotovosti z této banky). Extrémní výběry hotovosti lze pozorovat také na konci roku 2008, po nich následovala dvouletá stagnace oběživa. Tyto jevy souvisí s finanční a navazující hospodářskou krizí. Další mimořádný nárůst hodnoty oběživa se odehrál letos v březnu, a to v souvislosti s přijímanými vládními opatřeními proti šíření nemoci COVID-19. Za letošním výrazným nárůstem oběživa lze najít dva hlavní důvody – někteří obyvatelé si na začátku jarní karantény vytvořili finanční rezervu v hotovosti pro případ neočekávaných událostí, ale uzavření většiny obchodů a provozoven služeb jim neumožnilo tuto hotovost plně využít k placení. Někteří podnikatelé, zřejmě jako v každém složitém období, také drželi více hotovosti v porovnání s běžným obdobím. Po skončení první vlny pandemie na jaře tak zůstalo v oběhu o cca 30 miliard Kč hotovosti více, než by odpovídalo standardnímu „nekrizovému“ vývoji ve společnosti. S druhou vlnou pandemie a částečným uzavřením ekonomiky objem hotovosti v oběhu opět vzrostl, ale už ne tak výrazně jako na jaře. Hotovost plní dvě základní funkce. Je platebním prostředkem a také uchovatelem hodnoty, protože řada lidí drží své úspory v bankovkách a mincích. Rozvoj bezhotovostních forem placení sice postupně snižuje podíl oběživa na platebních transakcích, ale reakce části obyvatelstva na mimořádný vývoj v letošním roce okolo pandemie COVID-19 způsobila zrychlení růstu hodnoty oběživa. V důsledku toho narostlo oběživo z úrovně 600 miliard Kč na 700 miliard Kč za pouhých 28 měsíců. Zdroj : ČNB

Prohlížet fotogalerii »

Horská služba se mění, vedení se ujímá nový ředitel/náčelník

Horská služba se mění, vedení se ujímá nový ředitel/náčelník

Správní rada Horské služby na dnešním mimořádném zasedání schválila zásadní změny Statutu Horské služby o.p.s. a zvolila nového ředitele/náčelníka. Stal se jím René Mašín, dlouholetý náčelník z oblasti Jizerských hor, který se s platností k dnešnímu dni (20.11.) ujímá vedení Horské služby. Dne 20. 11. 2020 mimořádně jednala správní rada Horské služby o.p.s. (dále jen HS). Hlavními body jednání bylo schválení nového Statutu Horské služby o.p.s. (dále jen Statut). Se změnou Statutu došlo ke změně struktury HS, a to s okamžitou účinností. Nově se slučuje pozice ředitele HS a ústředního náčelníka, doposud to byly dvě oddělené pozice. Dále vzniká pozice vedoucího úřadu HS nebo rada náčelníků jako poradní orgán ředitele. „Jsme přesvědčeni o tom, že tato změna je krokem správným směrem. Změny, které jsme provedli, byly téměř čtvrt roku konzultovány s náčelníky oblastí a je na nich shoda napříč profesionální i dobrovolnou základnou Horské služby,“ říká ministryně pro místní rozvoj a předsedkyně správní rady HS Klára Dostálová.Nově Statut zpřísňuje požadavky na pozici ředitele/náčelníka. Ředitel/náčelník nyní musí být minimálně 10 let zaměstnancem Horské služby na pozici Terénní pracovník – záchranář a musí mít odbornou praxi jako Cvičitel Horské služby.Správní rada s okamžitou účinností jmenovala novým ředitelem/náčelníkem Horské služby Reného Mašína. „Rozhodla jsem se, že zapojím do výběru nového ředitele/náčelníka celou základnu Horské služby. Oslovila jsem tedy všechny náčelníky oblastí i republikovou radu Horské služby z.s., aby mi zaslali návrhy vhodného kandidáta na tuto pozici, který bude splňovat požadavky uvedené v novém statutu, a shodně jsem od všech obdržela jméno pana Mašína. Myslím, že je důležité, že se pan Mašín těší respektu jak profesionálních, tak také dobrovolných členů Horské služby. Přeji mu hodně štěstí v této zodpovědné roli,“ uzavírá ministryně Dostálová.René Mašín je dlouholetým členem Horské služby, v Jizerských horách působí jako náčelník už 20 let a je v současné době nejdéle sloužícím náčelníkem Horské služby. „Jsem moc rád za důvěru, kterou do mě vložila celá Horská služba i správní rada. Vnímám to jako velkou zodpovědnost. Jako nejdůležitější úkol vnímám, připravit Horskou službu na zimní sezónu, která začíná už příští měsíc,“ říká nový ředitel/náčelník Mašín. Zdroj : MMR ČR

Prohlížet fotogalerii »

Kamiony budou přispívat více peněz na protihlukové stěny,v mýtném bude poplatek za hluk a znečištění

Kamiony budou přispívat více peněz na protihlukové stěny,v mýtném bude poplatek za hluk a znečištění

Sazby mýtného pro nákladní automobily nad 3,5 tuny se od 1. ledna 2021 změní, rozhodla o tom dnes vláda. Poplatek za užití dálnic a některých silnic I. třídy bude nově třísložkový. Kromě sazby za užití komunikace bude také započten poplatek za hluk nebo znečištění. Vybrané peníze půjdou zpět do infrastruktury a využijí se ke zmírňování dopadů dopravy, například na budování protihlukových stěn. „Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typicky například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic I. třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí. Z okolních zemí mají externality v mýtných sazbách zahrnuté Rakousko a Německo, jdeme tedy stejným směrem,“ vysvětluje ministr dopravy Karel Havlíček.Výše poplatku za hluk z provozu se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla. Výše poplatku za znečištění ovzduší se počítá podle emisní normy, hmotnosti vozidla a počtu náprav. Se stoupající normou poplatek klesá, s váhou a počtem náprav stoupá, u vyšší emisní normy než EURO VI, je poplatek nulový i pro vozidla nad 12 t. bez ohledu na počet náprav.Poplatek za znečistění ovzduší a poplatek za hluk z provozu navrhuje Ministerstvo dopravy ve výši maximální povolené hranice stanovené evropskou směrnicí. Zavedení třísložkové struktury sazeb mýtného se projeví navýšením předpokládaného výnosu z mýtného v roce 2021 v porovnání s rokem 2019 o cca 1,6 miliardy korun, celkem lze očekávat výnos kolem 12,6 miliardy korun, které Státní fond dopravní infrastruktury opět investuje do dálnic a silnic I. třídy. Od ledna se zároveň zvýší slevy na mýtném Návrh nařízení vlády kromě zavedení nových poplatků přináší úsporu v předpisu mýtného pro autobusy ve výši cca 38 milionů korun ročně. Jako snaha minimalizovat dopad navýšení předpokládaného předpisu mýtného v roce 2021 na dopravce a spotřebitele, se navrhuje změna mezních hodnot pro výpočet slev na mýtném, které přinesou navýšení slev na mýtném o cca 43 milionů korun.Pokud celková výše uloženého mýtného za kalendářní rok dosáhne 75 000 Kč, poskytne se sleva ve výši 5 %, pokud bude 110 000 Kč, poskytne se sleva ve výši 8 %, při poplatku vyšším než 190 000 Kč, poskytne se sleva ve výši 11 % a nad 300 000 Kč, bude sleva ve výši 13 %.Současně dochází ke změně emisních kategorií, kdy z emisních kategorií EURO 0–II; EURO III a IV; EURO V; EEV, EURO VI a vyšší se přechází na emisní kategorie EURO 0–IV; EURO V, EEV; EURO VI; emise lepší než EURO VI, a to z důvodu podrobnějšího rozlišení největší skupiny vozidel, resp. vozidel s největším podílem na dopravních výkonech. Celkové sazby mýtného pro vozidla v emisní kategorii EURO 0–IV budou nižší v porovnání se stávajícími sazbami mýtného. Důvodem je to, že u vozidel s horšími emisními třídami EURO bylo jejich zpoplatnění vyšší než by mělo být. Zdroj Ministerstvo dopravy

Prohlížet fotogalerii »

Skauti pomohou lidem, kteří nemohou do lékárny. Doručí léky, předají instrukce

Skauti pomohou lidem, kteří nemohou do lékárny. Doručí léky, předají instrukce

Junák – český skaut rozšiřuje projekt Skautská pomoc o novou spolupráci na doručování léků pacientům. Skautští dobrovolníci a dobrovolnice budou nově vyzvedávat a bezkontaktně doručovat léky i zdravotnické prostředky v situacích, kdy si je pacienti nemohou osobně vyzvednout ve své lékárně, či nemohou o vyzvednutí požádat své blízké nebo pečovatele. Služba nazvaná ‚Skautská pomoc lékárnám‘ je bezplatná a funguje po celém Česku. Skauti v projektu spojili síly s Českou lékárnickou komorou (ČLnK), která na službu dohlíží po odborné stránce.Skauti pomohou lidem, kteří nemohou do lékárny. Doručí léky, předají instrukce „Do Skautské pomoci je nyní zapojeno více než 750 dospělých skautek a skautů. Jsou připraveni zvládnout mnohem větší množství poptávek, a proto chceme jejich síly využít tam, kde je to nejvíce potřeba. Očekáváme, že Skautská pomoc lékárnám by mohla ulehčit nejen pacientům a lékárníkům, ale ve velké míře také praktickým lékařům a diabetologům,” vysvětluje skautská tisková mluvčí Barbora Trojak. „Ve Zlíně, kde projekt začal, jsme zřídili síť vyškolených operátorů, kteří přijímají poptávky a zadávají je do systému Skautské pomoci. Vyzvednutí léků pak zajišťují skautští dobrovolníci po celé zemi, kteří mají potřebné instrukce k tomu, aby došlo k předání léků i nezbytných informací od lékárníka. Dobrovolníci mohou také zprostředkovat kontakt mezi lékárníkem a pacientem, pokud je nutné doplnit údaje nebo konzultovat léčbu,” popisuje iniciátor projektu Jiří Robenek. „Skautská pomoc lékárnám umožňuje organizovanou, transparentní a cílenou pomoc přesně těm pacientům, kteří nemohou požádat například zdravého rodinného příslušníka nebo svého ošetřovatele, aby jim léky vyzvedl v lékárně, kterou obvykle navštěvuje. Kromě karanténních pacientů jsou to zejména senioři a lidé z rizikových skupin,“ dodává prezident České lékárnické komory Aleš Krebs. Projekt vznikl z iniciativy zlínských skautů a skautek, kteří provozují Skautské krizové centrum Zlín. Službu doručování léků nebo například testovacích proužků pro diabetiky si vyzkoušeli již na jaře a s nápadem na užší spolupráci s lékárníky a praktickými lékaři oslovili celostátní vedení skautské organizace. Díky jejich nápadu tak vedle stávající služby Skautská pomoc Lince seniorů vznikla i Skautská pomoc lékárnám. Skautská pomoc stojí na stovkách skautů a skautek, dobrovolníků, kteří jsou plnoletí členové a členky Junáka – českého skauta. Při své činnosti se dobrovolníci řídí podrobným manuálem, tak aby pomoc byla maximálně bezpečná. Díky webové aplikaci, do které se poptávky zadávají, se mohou skautští dobrovolníci přihlásit k pomoci konkrétním lidem ve svém okolí. Jak funguje nová Skautská pomoc lékárnám? •lékárník, diabetolog nebo praktický lékař, který má ve své péči seniora, člověka z ohrožené skupiny nebo člověka v karanténě může doporučit Skautskou pomoc a předat číslo na speciální linku 608 737 587 •dostupnost služby si může zkontrolovat na pravidelně aktualizované mapě na www.skautskapomoclekarnam.cz •klient, který potřebuje donášku léků či zdravotnických potřeb, zavolá na dané číslo a dovolá se vyškoleným operátorům •klient předá potřebné údaje, operátoři je zanesou do webové aplikace Skautské pomoci jako novou poptávku •skautský dobrovolník či dobrovolnice, který bydlí v okolí poptávky, si ji přebírá, kontaktuje klienta a domluví s ním všechny další detaily pomoci •dobrovolník bezkontaktně předává léky spolu s informací od lékárníka Skautská pomoc Lince seniorů •ve spolupráci s organizací Elpida, fungovala i během jarních měsíců •skauti a skautky zajišťují nákupy základních potravin a potřeb, pochůzky (například návštěvu pošty) a vyzvedávání léků •senioři a lidé z ohrožených skupin mohou volat na 800 200 007 (bezplatná linka) •www.skautskapomoc.cz Skautská pomoc lékárnám •ve spolupráci s Českou lékárnickou komorou •skauti a skautky zajišťují vyzvedávání léků a zdravotnických prostředků •senioři, lidé z ohrožených skupin, lidé v karanténě mohou volat na linku 608 737 587 •www.skautskapomoclekarnam.cz

Prohlížet fotogalerii »

Cyklus Tajná historie odkrývá sexuální dějiny českých zemí

Cyklus Tajná historie odkrývá sexuální dějiny českých zemí

Intimity a sexu jako součástí našich dějin v posledních 200 letech si všímá nový třídílný dokumentární seriál České televize Tajná historie. ČT2 pořad vysílá od 18. listopadu 2020 vždy ve středu ve 22:00. Pořad vznikl v Tvůrčí producentské skupině Dušana Mulíčka v brněnském televizním studiu. Režie Pavel Šimák. Od 19. století prošla česká společnost mnoha revolucemi, včetně těch sexuálních. Padala tabu, měnily se zákony, staré pověry byly vyvráceny. Sex se stal přípustným tématem ve veřejném prostoru. Toto téma přitom bylo dosud televizními dokumentaristy opomíjeno. Hned v prvním díle cyklu Tajná historie – Sexuální dějiny českých zemí si tvůrci všímají nesvobodného postavení ženy v 19. století, kdy intimita byla svázána předsudky se staletými kořeny. Zároveň mapují mužský svět založený na přetvářce a dostupné prostituci. „Sex patří do soukromé sféry našich životů, přesto jsou jeho dějiny stejně důležité jako historie válek, umění či vědeckých objevů,“ odpovídá dramaturg Ivo Cicvárek na otázku, proč se tvůrci rozhodli cyklus natočit. Připomíná, že první díl provede diváky dvojí morálkou 19. století. Dobou, v níž dominovala cenzura a zela obrovská propast mezi tím, o čem se veřejně mluvilo, a realitou. „Na sběrech folkloru a rozličných literárních dílech ukážeme, co společnost vytěsňovala. Příběh 19. století je dobrodružstvím nastupující emancipace, dobou, v níž staleté tradice blednou ve světle vědy,“ dodává dramaturg. „Na sexualitě je fascinující to, že je zcela přirozenou, neoddělitelnou, geneticky danou silou. Tohle téma se týká nás všech, ať chceme nebo ne. Sexualita je navíc vysoce individuální záležitost, a proto je tak vzrušující sledovat, kolik podob může mít, a to napříč časem, společenskými vrstvami nebo uměním,“ zamýšlí se režisér Pavel Šimák a upřesňuje: „Diváky seznámíme například s projevy velmi zemité sexuality venkova, překvapivě v době takzvaného národního obrození, nebo s urbánními legendami doby komunismu v podobě razítkových domácích večírků.“ Po upjatém 19. století postupně nastává sexuální emancipace. Erotika jako běžná součást umění, změna vztahů mezi muži a ženami - to charakterizuje 20. století, kterému je věnovaný druhý díl cyklu. Tvůrci v něm nahlíží na intimní život prvorepublikový, nacistický a socialistický. Právě posledně jmenovaný nastolil nesmlouvavá nedemokratická pravidla v politickém a občanském životě. Překvapivě v tomto období si lidé našli své území svobody právě v intimní oblasti. Odrazem doby je i třetí díl seriálu. Sametová revoluce otevřela hranice a nejen politickou, ale i sexuální svobodu. Souběžně s kapitalismem vtrhla do veřejného prostoru erotická témata i sexuální vizualita. Ve třetím díle dostávají prostor osobní příběhy různorodých hrdinů: pornoherce, tělesně handicapovaného, prostitutky, umělců zacházejících s erotickými motivy nebo transsexuálky. Trendy v oblasti lidské intimity, seznamování a vlastního sexu komentují sociologové, psychologové a sexuologové. „Cyklus o historii české sexuality dokazuje, k jaké otevřenosti jsme za 200 let v oblasti sexu dospěli,“ říká kreativní producent Dušan Mulíček, což ilustruje na samotném vzniku pořadu: „Ve střižně jsme došli k závěru, že přece nemůžeme takzvaně vypípávat citace K. H. Máchy nebo rozostřovat lidové obrázky, i když jsou velmi názorné. Jsem sám zvědav, jak diváci cyklus přijmou.“ Scénář Radim Kopáč, Pavel Šimák // režie Pavel Šimák // hlavní kamera Petr Vejslík // dramaturgie Ivo Cicvárek // vedoucí produkce Jan Vlček // výkonný producent Pavel Plešák // kreativní producent Dušan Mulíček

Prohlížet fotogalerii »

Český rozhlas slaví vítězství s rozhlasovou pohádkou pro děti

Český rozhlas slaví vítězství s rozhlasovou pohádkou pro děti

Pohádka Víta Peřiny Komáři se ženili aneb Ze života obtížného hmyzu v režii Lukáše Hlavici vyhrála na Prix Ex Aequo 2020 cenu za nejlepší rozhlasovou hru pro děti a mládež. Mezinárodní porota na pohádce Českého rozhlasu nejvíce ocenila vtipně a srozumitelně napsaný scénář, který nabízí dostatek prostoru pro zvukový a hudební design. Pohádka je k poslechu do soboty 14. listopadu na portále mujRozhlas. pro děti, tak pro dospělé. Hra podle poroty otvírá důležitá témata jako je svoboda projevu názoru, svobodný výběr své budoucnosti či svého partnera nebo solidarita s bližními – nepředává je didakticky, ale s vtipem a nadsázkou. „Ocenění pohádky z dílny Českého rozhlasu je cenným úspěchem na mezinárodním poli. Gratuluji celému tvůrčímu týmu k úspěchu. Vytvářet kvalitní poslech pro děti v době, kdy jsou zahlceni nepřeberným množstvím jiných nabízených obsahů, především těch vizuálních, je velmi náročné,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral. S gratulací celému tvůrčímu týmu se přidala také ředitelka Výroby Českého rozhlasu Kateřina Konopásková, která dodala: „Pohádku jsem slyšela při předávacím protokolu a hned se mi líbila. Zcela se shoduji s hodnocením poroty. Jsem ráda, že se v oblasti tvorby pro děti Český rozhlas nebojí pracovat inovativně jak po obsahové, tak i zvukové stránce. Někdy jsou to opravdu dlouhé diskuse, kde je hranice modernosti, co ano a co už je příliš moderní. U této pohádky mě baví, že je opravdu pro celou rodinu, protože je vtipná a nápaditá, takže bude bavit i rodiče.“ Prix Ex Aequo je mezinárodní soutěž rozhlasové tvorby pro děti a mládež organizovaná každé dva roky RTVS ve spolupráci s Evropskou vysílací unii (EBU). Festivalu, jenž se kvůli pandemii koronaviru tento rok konal pouze v online podobě, se zúčastnilo devět evropských zemí, které zaslaly celkem 21 soutěžních příspěvků. autor: bbu

Prohlížet fotogalerii »

 1 2 3 ...další  »


Počasí
České Budějovice

In-počasí


Zlatá města © 2021 V 16 zlatých městech našeho portálu najdete celkem 975 inzerátů v 98 kategoriích.

Zlatá města ... to nejlepší z českých měst

www.zlatebrno.cz  |  www.zlateceskebudejovice.cz  |  www.zlatyceskykrumlov.cz  |  www.zlatedomazlice.cz  |  www.zlatefrantiskovylazne.cz  |  www.zlatyhradeckralove.cz  |  www.zlatycheb.cz  |  www.zlatekarlovyvary.cz  |  www.zlatyliberec.cz  |  www.zlatemarianskelazne.cz  |  www.zlataolomouc.cz  |  www.zlataostrava.cz  |  www.zlatepardubice.cz  |  www.zlataplzen.cz  |  www.zlatajepraha.cz  |  www.zlateznojmo.cz

Květiny, kytice, dárkové poukazyDoručování květin a dárků

webdesign Vendys graphics